ELi heitkogustega kauplemise süsteem laevandussektoris
Eckerö Line ühineb Euroopa Liidu heitkogustega kauplemise süsteemiga alates 2024. aasta algusest. Selle süsteemi eesmärk on puhtam keskkond, mida saame nii nautida kui ka hoida tulevastele põlvkondadele. Eckerö Line aitab heameelega selle eesmärgi saavutamisele kaasa. Keskkonnasõbralikkus ja vastutus on ülemaailmsed suundumused laevandussektoris.
EU ETS ehk ELi heitkogustega kauplemise süsteem
ELi eesmärk on vähendada kasvuhoonegaaside netoheidet 2030. aastaks vähemalt 55% võrra ja muuta Euroopa 2050. aastaks esimeseks kliimaneutraalseks maailmajaoks. ELi heitkogustega kauplemise süsteem on selle eesmärgi saavutamise peamine vahend. ELi heitkogustega kauplemise süsteem on lühend sõnadest European Union Emissions Trading System (ELi heitkogustega kauplemise süsteem). See on maailma esimene heitkogustega kauplemise süsteem, mis loodi 2005. aastal. ELi heitkogustega kauplemise süsteem on endiselt suurim heitkogustega kauplemise süsteem, mille eesmärk on kasvuhoonegaaside vähendamine mitmes riigis ja sektoris.
Alates 1. jaanuarist 2024 hõlmatakse ELi heitkogustega kauplemise süsteemi ka laevandussektori heitkoguseid
Praegu hõlmab ELi heitkogustega kauplemise süsteem elektri- ja soojusenergia tootmist, energiamahukaid tööstusharusid ja ärilist lennuliiklust Euroopa Majanduspiirkonnas. Alates 1. jaanuarist 2024 ühineb laevandussektor ja selle käitajad järk-järgult ELi heitkogustega kauplemise süsteemiga, et üheskoos saavutada ELi kliimaeesmärke.
Meretranspordil on Euroopa majanduses oluline ja keskne roll. See on üks energiatõhusamaid transpordiliike ja samal ajal peamine kasvuhoonegaaside heitkoguste allikas. Meretransport moodustab 3-4% kõigist ELi CO2 heitkogustest: 2021. aastal oli see üle 124 miljoni tonni (allikas EL Komisjoni koduleht, inglise keeles).
ELi heitkogustega kauplemise süsteemi laiendamine kehtib suurte laevade süsinikdioksiidi heitkoguste suhtes (kogumahutavus üle 5000 tonni), olenemata lipust, mille all nad sõidavad.
Süsteem hõlmab:
- kõik Euroopa Liidu sisesel reisil ELi liikmesriigi sadamas peatuvate laevade heitkoguseid;
- 50 % heitkogustest, kui laeva teekond algab väljaspool ELi või lõpeb väljaspool ELi;
- kõiki heitkoguseid võetakse arvesse, kui laev on ELi sadamas ankrus.
Alates 2024. aasta algusest maksab Eckerö Line ELi kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamise jõupingutuste raames oma laevade MS Finlandia ja MS Finbo Cargo CO2 heitkoguste eest ning aitab kaasa kliimaeesmärkide saavutamisele.
Sujuvamaks liitumiseks heitkogustega kauplemise süsteemiga suurendavad laevandusettevõtted igal aastal ostetavate heiteõiguste arvu koguheite suhtes järgnevalt:
- 40 % teatatud heitkogustest 2024. aastal;
- 70 % 2025. aastal;
- 100 % alates 2026. aastast.
Kuidas süsteem töötab?
Ettevõtted omandavad saastekvoote igal aastal ELi heitkogustega kauplemise süsteemis. Heiteõigused on piiratud ELi kehtestatud piirnormiga. Üks ostetud heitekvoot vastab ühele tonnile süsinikdioksiidi heitele või ühele tonnile söega samaväärsele heitele. Heiteõiguste hind määratakse turul vastavalt pakkumisele ja nõudlusele ning õigused ostetakse enampakkumisel.
Heitkoguste piirnormi vähendatakse igal aastal, et saavutada kliimaneutraalsus aastaks 2050. See avaldab ettevõtetele survet kiiremini vastu võtma meetmeid, mis vähendavad nende keskkonnajalajälge.
Need ettevõtted sektorites, kus on kasvuhoonegaaside heite ülekandumise oht, saavad heiteõigused tasuta, et nad jääksid konkurentsivõimeliseks ega viiks oma tootmist EList välja. Heitkoguste enampakkumisel saadud vahendeid kasutatakse ELi liikmesriikide kliima- ja energiameetmeteks.
Esialgu kohaldatakse ELi heitkogustega kauplemise süsteemi süsinikdioksiidi heitkoguste suhtes, kuid alates 2026. aastast ka metaani ja dilämmastikoksiidi heitkoguste suhtes. Need lisatakse heitkogustega kauplemise süsteemi.
Mida on Eckerö Line teinud ja kuidas ELi heitkogustega kauplemise süsteem mõjutab kliente?
Eckerö Line on aastaid töötanud kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamise nimel. Oleme pühendunud ühisele ja ambitsioonikale merendusheite vähendamise programmile, mis on kooskõlas ELi ja Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (IMO) seatud eesmärkidega. Arendame pidevalt oma laevade suutlikkust optimeerida energiatarbimist ja vähendada heitkoguseid. See pole ainult keskkonnale kasulik, vaid pikemas perspektiivis ka ettevõtte majandusele.
MS Finbo Cargo ja MS Finlandia kasutavad madala väävlisisaldusega kütust (väävlisisaldus 0,1%) ning heitkoguseid mõõdetakse ja jälgitakse laevade kaupa. Tulemustest teavitatakse EL-i ja IMO-d. Sõidukiiruse kohandamine ja laeva tehniline seisukord mõjutab otseselt laevade liikumisega seotud kütusekulu ja sellest tulenevaid heitmeid. Seetõttu on kiirused optimeeritud ja põhjatöötlused on osa dokkimise ajal tehtavatest hooldustoimingutest. Pikemal peatumisel Tallinna või Helsingi sadamas kasutab MS Finlandia diiselmootori asemel kaldaäärset elektrit ehk tsentraalselt maismaal toodetud elektrit.
Üleminek ELi heitkogustega kauplemise süsteemile 1. jaanuaril 2024 suurendab Eckerö Line'i jõupingutusi kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamiseks. Sedasama teeb ka 2025. aastal jõustuv kütusealane ELi merendusmäärus: laevandusettevõtted investeerivad vähese CO2-heitega ja taastuvkütuse arendamisse, kasutamisse ja uude tehnoloogiasse. ELi heitkogustega kauplemise süsteem ja Fuel EU Maritime on suuremahulised süsteemid ja reformid, kuhu Eckerö Line investeerib märkimisväärselt rahaliselt. Sellest tingituna tekib vajadus lisada kulud sõidupileti hinna sisse.
Lisateavet Euroopa Liidu ETS süsteemi kohta saab Euroopa Komisjoni kodulehelt.